Badania prowadzone wśród farmaceutów wskazują, ze prawie połowa pacjentów przychodzących do apteki po środki na ból gardła, sama dokonuje wyboru leku, nie pytająć o radę farmaceuty. Tymczasem ból gardła ma różne podłoże (wirusowe lub bakteryjne), różne jest jego nasilenie i przebieg. Wymaga więc leku odpowiednio dobranego.
Obserwacja ta stała się punktem wyjścia do kampanii „Nawilżać czy znieczulać”, którą agencja Open Media prowadziła dla preparatów rodziny „Choli” – specjalistów w leczeniu bólów gardła.
Cholinex to lek nr 1 w Polsce na ból gardła*. Informacja o obu produktach (Cholinex i Cholispet) ujęta została w taki sposób, aby pokazać różnice pomiędzy nimi i ich różne wskazania. Naturalnym tłem stała się więc informacja na temat rodzajów bólu gardła, ich pochodzeniu, właściwym diagnozowaniu i dopiero wówczas dobraniu właściwego leku, który bądź to działa przeciwzapalnie i nawilża śluzówkę (Cholinex), bądź przeciwbakteryjnie i znieczulająco w ostrych bólach (Cholisept)
Jednocześnie duży nacisk położono na aspekt edukacyjny. Kampanię produktową „Nawilżać czy znieczulać”, uzupełniła prospołeczna akcja „Dobra rada w Twojej aptece”. Za pomocą prostych, komiksowych rysunków Agencja propagowała konieczność szukania porady u farmaceuty („Jeśli masz problemy ze zdiagnozowaniem bólu, objawy nie są oczywiste lub po prostu potrzebujesz pewności, zapytaj farmaceuty”). Dzięki takiemu ujęciu tematu kampania produktowa nabrała charakteru społecznego, a kontekst różnic pomiędzy dwoma preparatami został mocno uwypuklony.
Kampania public relations zaplanowana została w taki sposób, aby uzyskać dwa peaki mediowe, w okresach jesiennego i wiosennego przesilenia, a więc w czasie wzmożonej zachorowalności na bóle gardła. W tych okresach ukazało się odpowiednio 51 i 139 publikacji w prasie ogólnopolskiej, regionalnej i na wiodących portalach kierowanych do szerokiej grupy docelowej. Temat został doskonale przyjęty przez media, szczególnie wobec społecznego jego prospołecznego ujęcia.
(*)Źródło: Ilościowe dane sprzedażowe do pacjenta za okres MAT06/2016, baza IMS, kategoria 01C1 Produkty na Ból Gardła, czerwiec 2016